We willen zorg dragen voor elke leerling. Het zich goed voelen, geloof in eigen kunnen, motivatie, werklust en respect voor elkaar vormen de pijlers van een succesvol jaar. Iedereen op school probeert hier zijn steentje toe bij te dragen.
Bij problemen zijn de eerste aanspreekpunten de leerkrachten, opvoeders en uiteraard de klastitularis.
Daarnaast zijn er in het VTI Brugge vier ervaren leerlingenbegeleidsters voltijds aan de slag. Dit zijn de mensen die rustig de tijd kunnen vrijmaken voor een gesprek als het nodig is. Leerlingen kunnen hier terecht met al hun vragen rond welbevinden, pesterijen, studeren... De leerlingenbegeleidsters brengen de zorg in kaart en gaan samen met ouders, leerling en leerkrachten op zoek naar een oplossing. Er is ook een intense samenwerking met het CLB dat waar nodig betrokken wordt bij de zorgvraag.
Op onze school hebben we een groot aantal leerlingen met dyslexie. We bieden hen gratis voorleessoftware en digitale cursussen aan op vraag. Er zijn ook afspraken bij het maken van taken en toetsen, en tijdens de examens kunnen leerlingen ervoor kiezen om de vragen te laten voorlezen door de computer.
Ook voor leerlingen met andere zorgvragen (dyscalculie, anderstalige leerlingen, leerlingen met autisme, taalstoornis, dyspraxie...) proberen we de nodige maatregelen te voorzien. Zo kunnen bijvoorbeeld leerlingen met dyscalculie een half uur meer tijd krijgen om hun wiskunde-examen te maken.
Leerlingen die het moeilijk hebben met leren leren en plannen kunnen terecht bij de ouder-kind sessies (1e graad) en de begeleide huiswerkklas (2e en 3e graad). Voor heel wat vakken is het mogelijk om bijles te volgen.
